Strany
potápěčské
vydává Zdeněk Šraier
Strany potápěčské
vydává Zdeněk Šraier
zavřít

Napište hledaný výraz a stiskněte Enter

 

Hurghada - vrak Al-Qamar Al-Saudi Al-Misri

Detail lokality

Parametry lokality
Stát
Typ
Moře - vrak
Nadm. výška
 m.n.m
Max. hloubka
83 m
Statistické údaje
Průměrná viditelnost
20 m (v hloubce)
Hodnocení lokality
0 - Absolutně špičková
(hodnotilo 1 potápěčů)
Průměrné teploty vody v hloubce po měsících
leden únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec
- - 20°C - - - - - - - - -
Obrázky lokality
Schéma palub - obrázek poslal podle podkladů DFDS
Popis lokality Vrak leží na pravoboku, minimální hloubka 64 m, maximální 83 m. V roce 2007 jej nalezli a identifikovali Paul Vinten a Aaron Bruce z Hurghada Emperor Divers severně od hlavního přístavu v Hurghadě, nedaleko ostrova Shadwan. Podrobnosti zveřejnil tým RedSeaExplorers (jehož členem je i Andrew Georgitis), z tohoto zdroje pochází i uvedené souřadnice. 
 
Výtlak: 7,697 BRT 
Délka: 123.6 m 
Šířka: 19.25 m 
Ponor: 5.7 m 
Cestovní rychlost: 18.7 uzlu (po rekonstrukci 19.5) 
Kapacita: 650 cestujících, 150 aut 
Loděnice: Cantieri Navali del Torrino, Janov 
 
Postavena v roce 1970 pod jménem Trekroner, následovala jména Dana Corona, Dana Sirena 2, Al Qamar al Saudi II, Al Qamar al Saudi, Al-Qamar Al-Saudi Al-Misri. 
 
Původně byla určena pro službu na Baltu a v Severním moři, provozovala ji dánská společnost DFDS - "Det Forenede Dampskibs-Selskab" (Spojená paroplavební společnost). Už v roce 1971 byla přeřazena na linku z Janova do Tunisu a Malagy, na které jezdila se svojí sesterskou lodí Dana Sirena (původně Aalborghus). Obě lodi byly přestavěny z typického severského uzavřeného trajektu do podoby otevřenější linkové lodi pro službu v teplejších mořích. V roce 1979, po přejmenování na Dana Sirena 2, jezdila na Jadranu. Po prodeji saúdskoarabské společnosti Al Sabah Maritime v roce 1983 byla přejmenována na Al Qamar Al Saudi II, následně v roce 1988 prodána společnosti Marine Glory Alexandria do Egypta a ztrácí římskkou dvojku ze svého jména. Naposledy byla prodána v roce 1988 egyptské společnosti Khaled Ali Fouda a v roce 1989 získala své poslední jméno, Al-Qamar Al-Saudi Al-Misri. V překladu (podle slovník) patrně znamená Saudsko-Egyptský Měsíc (jestli někdo umíte arabsky, tak prosím o upřesnění, stačí dole tlačítko opravit...). 
 
Loď ztroskotala 19.5.1994 v důsledku požáru a následného výbuchu ve strojovně. Při ztroskotání bylo na palubě 505 pasažérů a 63 členů posádky. Většinu se podařilo zachránit, zahynulo 21 osob. 
 
Vrak je přístupný pouze technickým potápěčům, vyžaduje použití směsí s héliem a dobré zabezpečení ponoru. 
 
Výprava na lokalitu je možná s centrem Lighthouse, www.lighthouse-dc.com, nebo na lodi Miracle-1. Centrum disponuje plněním směsí a průvodci, kteří umí zajistit technický ponor.
Vloženo 29.09.2007. Údaje naposledy změněny dne 02.10.2007
Stavy lokality
Datum a čas Hloubka Teplota [°C] Viditelnost [m]
Hodnocení [m] Vzduch Voda max. Voda min. Nahoře Dole
30.03.2009 12:00 83 22 20 30 20
0 Je to kolos. Nádherný ponor. Sestup, podél hlavní paluby k přídi a zpět. Čas na dně 20 min, ponor celkem 104 min. (Zapsal )
Mapka
Blízké lokality Stát Typ Kudy tam
Gubal - Bluff point Egypt Moře - vrak 18 km / 349°
Gubal - vrak Rosalie Moller Egypt Moře - vrak 16 km / 334°
Gubal - vrak Ulysses Egypt Moře - vrak 19 km / 347°
Hurghada - Carless reef Egypt Moře - ponořený útes 25 km / 158°
Hurghada - Umm Gammar Egypt Moře - ostrůvek 20 km / 161°
Shaab Abu Nuhas - vrak Carnatic Egypt Moře - vrak 10 km / 50°
Shaab Abu Nuhas - vrak Giannis D Egypt Moře - vrak 10 km / 50°
Shaab Abu Nuhas - vrak Marcus (Chrisoula K) Egypt Moře - vrak 10 km / 50°
Shaab El Erg Egypt Moře - ponořený útes 13 km / 176°
Siyul Kebir Egypt Moře - ostrůvek 6 km / 42°