Strany
potápěčské
vydává Zdeněk Šraier
Strany potápěčské
vydává Zdeněk Šraier
zavřít

Napište hledaný výraz a stiskněte Enter

 

Shaab Abu Nuhas - vrak Carnatic

Detail lokality

Parametry lokality
Stát
Typ
Moře - vrak
Nadm. výška
 m.n.m
Max. hloubka
25 m
Statistické údaje
Průměrná viditelnost
16 m (v hloubce)
Hodnocení lokality
0 - Hezká
(hodnotilo 3 potápěčů)
Průměrné teploty vody v hloubce po měsících
leden únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec
- - 22°C - - - - - - - - -
Obrázky lokality
plánek - obrázek poslal Kompilace různých schémat
Popis lokality Druhý vrak na cestě člunu z kotviště (tj. od jihozápadu). Někdy bývá vyznačen bójí. 
 
Plachetní parník Carnatic měl ocelový trup a dřevěné paluby nesené na ocelové kostrukci. Z prken paluby se zachovaly pouze malé zbytky.  
 
Relativně zachovalá je přední a zadní část, ve střední části je konstrukce trupu úplně zhroucená. Na přídi je možno spatřit otvor, kterým procházel čelen. U vstupu do zadní části jsou zbytky parního stroje. Na zádi je nejzajímavější řada oken palubní nástavby, tento konstrukční prvek pochází z času plachetnic, na parnících je k vidění jen zřídka.  
 
Vrakem je možno celkem snadno proplouvat. V přední části lze stále najít rozbité láhve od vína a sodovky. 
 
Carnatic byl postaven roku 1862 na objednávku společnosti Peninula & Oriental Steamship Navigation Company. Byl dlouhý 90 a široký 11.6 m, ponor měl 5.7 m.  
 
Pohon lodi obstarávaly plachty na dvou stěžních nebo parní stroj o výkonu 2440 HP. Štíhlý trup dával lodi dobré plavební vlastnosti, ať už plula na plachty, nebo na motor. Běžná rychlost při strojním pohonu byla 12 uzlu, v testech dosáhl až 13.9 uzlu. 
 
Za pozornost stojí neobvykle štíhlý tvar lopatek lodního šroubu, viz foto. 
 
Na svou poslední plavbu vyplul Carnatic ze Suezu dne 12.9.1869 v 10:00 pod vedením zkušeného kapitána Philipa Butona Jonese. Cílem plavby byl indický Bombay. Na lodi bylo 34 pasažérů a 173 členů posádky. Náklad tvořily balíky bavlny, měděné plechy, pytle s poštou a polotovary mincí (angl. specie) v tehdejší hodnotě 40000 liber (dnes více než milion).  
 
Měděné pláty po vyzdvižení posloužily jako odměna potápěčům. Asi pětina polotovarů zlatých mincí leží někde na dně dodnes. 
 
Kapitán Jones zůstal po vyplutí na můstku. Vody Suezského zálivu jsou zrádné a jeho posádka nebyla příliš zkušená. Jel rychlosti osmi uzlu. V 23:40 spatřil světla majáku v Ashrafi. Viditelnost byla výborná, foukal lehký větřík. Kapitán jasné rozpoznával všechny ostrovy, mezi kterými plul. 
 
V jednu hodinu po půlnoci spatřil ostrov Shadawan v dálce přímo před přídi. Zavelel změnit kurs na jih. Když ale v 1:18 spatřil útesy těsně pod hladnou, bylo příliš pozdě. Loď najela na útes Shaab Abu Nuhas.  
 
Škody na první pohled nebyly příliš velké. Do trupu sice teklo, ale čerpadla vodu proudící trhlinami do stačila odčerpávat. Carnatic byl pevně nasedlý na korálovém útesu asi tři milé od ostrova Shadwan. Po rozednění Jones opět zkontroloval stav lodi. Aby ji odlehčil, nechal vyházet většinu bavlny do moře.  
 
Pasažéři byli nervózní, žádali spuštění člunu. Chtěli doplout na nedaleký ostrov. Kapitán to zamítl. Přemístit 210 lidí v malých člunech na tři míle nebylo bez rizika, moře bylo plné útesů. Carnatic byl přitom relativně v pořádku a zanedlouho měla okolo plout osobní loď Sumatra.  
 
I další noc se rozhodl Jones strávit na palubě poškozené lodi. Servírovala se večeře, jakoby se nic zvláštního nestalo.  
 
Trup se pomalu pohyboval na útesu, otvory se zvětšovaly a do lodi teklo stále víc vody. Čerpadla přestávala přívalu vody stačit. Ve dvě hodiny ráno dne 14.9.1869 dosáhla voda až ke kotlům a uhasila oheň. Loď ztratila párů pro pohon čerpadel a zhasla všechna světla. Ztráta lodi byla od toho okamžiku neodvratná.  
 
V 11 hodin byly konečně na vodu spuštěny záchranné čluny. Podle staré tradice napřed nastoupily tři ženy a jedno dítě, které bylo na palubě. V ten okamžik se trup plachetního parníku Carnatic bez varování rozlomil. Pět pasažérů a 26 členů posádky zahynulo.  
 
Zachráněni pasažéři a členové posádky se ve člunech šťastně dostali na ostrov Shadwan. Část cesty byly čluny tlačeny námořníky, kteří šli po vrcholu útesu. Na ostrově pak zapálili několik vyplavených balíků bavlny. Dlouho očekávaná loď Sumatra signál spatřila a dalšího rána všechny na ostrově zachráněné naložila.  
 
Téměř kompletní náklad být poté z vraku vyzdvihnut.  
 
[Historii podle informací z knihy Shipwrecks from the Egyptian Red Sea napsal Tomáš Sládek] 
Vloženo 28.12.2006. Údaje naposledy změněny dne 19.04.2009
Stavy lokality
Datum a čas Hloubka Teplota [°C] Viditelnost [m]
Hodnocení [m] Vzduch Voda max. Voda min. Nahoře Dole
31.03.2015 11:59 24 25 22 22 20 20
0 Zapsal Sázel Miloš

25.03.2008 07:02 23 35 23 20 15
0 Pěkný vrak, celkem dobrá prolézačka, i když by se okolo mohlo motat míň lidí.. (Zapsal Malý Pavel)

14.03.2007 11:30 24 21 22 21 12 15
0 Na lokalitě velké vlny (2-3 m). v tomto období i špatná viditelnost a horší podmínky pro foto a filmování. (Zapsal Chmela Josef)
Mapka
Blízké lokality Stát Typ Kudy tam
Beacon Rock - vrak Dunraven Egypt Moře - vrak 24 km / 55°
Gubal - Bluff point Egypt Moře - vrak 16 km / 314°
Gubal - vrak Rosalie Moller Egypt Moře - vrak 17 km / 297°
Gubal - vrak Ulysses Egypt Moře - vrak 17 km / 314°
Hurghada - vrak Al-Qamar Al-Saudi Al-Misri Egypt Moře - vrak 10 km / 230°
Shaab Abu Nuhas - vrak Giannis D Egypt Moře - vrak 0 km / 223°
Shaab Abu Nuhas - vrak Chrisoula K Egypt Moře - vrak 0 km / 270°
Shaab Ali - vrak Thistlegorm Egypt Moře - vrak 26 km / 359°
Shaab El Erg Egypt Moře - ponořený útes 21 km / 200°