Strany
potápěčské
vydává Zdeněk Šraier
Strany potápěčské
vydává Zdeněk Šraier
zavřít

Napište hledaný výraz a stiskněte Enter

 

Jeskynní potápění ala Hollywood

jak se točil horor Cave

autor: Jitka Hyniová  (publikováno: 06.11.2004)
redakčně zpracoval: Tomáš Sládek

Můj normálně velmi tolerantní a po americku nezaujatý zaměstnavatel začal před rokem mít "intimní" dotazy: kolik vážím, kolik měřím, kolik centimetrů mám kolem hrudníku a boků a jsem-li ochotná nosit pod vodou paruku… Znám svého šéfa natolik, že jsem bez rozpaků odpověděla: "Bez problémů, o co vlastně jde?" "Máme práci na pár měsíců, v Evropě a v Mexiku!" zněla odpověď. "Budeme natáčet horor v jeskyních pod vodou!"

Jeskyně TakBeHa - foto Matt Matthes
Jeskyně TakBeHa - foto Matt Matthes
 
režisér Garry Phillips - foto Jakub Rehacek
Režisér Garry Phillips - foto Jakub Rehacek
 
Tom Morris sviti - foto Jitka Hyniová
Tom Morris svítí
 
Tony Lenzo, Paul Heinerth s kamerou - foto Jitka Hyniová
Tony Lenzo, Paul Heinerth s kamerou
 
Matt Matthes a jeho Megalodon - foto Jitka Hyniová
Matt Matthes a jeho Megalodon
 
Mark Meadows s klapkou
Mark Meadows s klapkou
 
Tým jeskynních filmařů - foto Matt Matthes
Tým jeskynních filmařů - foto Matt Matthes
 

Po řadě setkání v High Springs na verandě domu kameramana, režiséra a jeskynního potápěče par excellence Wesa Skilese jsme spolu s jeho produkční Jill Heinerthovou a s řadou dalších spolupracovníků vytvořili akční plán a na jaře 2004 jsme začali trénovat a balit.

Horor Cave producentů Lakeshore Entertainment a Sony-Screen Gems je nový akční film, který Hollywoodské plátky popisují jakožto anabázi skupinky jeskynních potápěčů, kteří zabloudí v jeskynním systému uprostřed Transylvánie a stanou se oběťmi krvežíznivých jeskynních příšer. Wes Skiles a jeho tým jeskynních potápěčů byl přizván jakožto asi jediný tým na světě, který má zkušenosti nejen s potápěním v jeskyních, ale také s profesionálním filmováním v tomto, pro většinu suchozemců neobvyklém prostředí.

Wes Skiles - foto Jitka Hyniová
Wes Skiles

Přípravy zabraly několik měsíců. Jill Heinerthová a Mark Meadows nejprve strávili začátkem roku 2004 pět týdnů ve státě Washington stavbou a zakázkovou přípravou jedenácti rebreatherů, přístrojů s plně uzavřeným okruhem. Z několika vhodných kandidátů byl pro svou bezporuchovost, stabilitu a vhodnost pro Hollywoodský monstrózní plán vybrán Megalodon od firmy Innerspace Systems.

Začátkem dubna odletěla Jill do Los Angeles a předložila základy terminologie, vybavení, logistiky a bezpečnosti jeskynního potápění producentům filmu Cave. Jejím dalším úkolem bylo poskytnout základní potápěčský trénink na otevřené vodě hercům. O měsíc později se k Jill připojil další jeskynní potápěč Brian Kakuk z Baham ve funkci "Diving Safety Officer". Mít na starost bezpečnost veškerých s vodou souvisejících operací je u podobného projektu jedna z nejnáročnějších funkcí.

Tým kaskadérů trávil několik dní studiem teorie a praxe rebreatherového potápění. Zpočátku krušných, pozvolně víc a víc nádherných. Tvořili jej jeskynní potápěči, vybraní a najatí pro zastupování herců ve scénách, které mohly být příliš nebezpečné - nebo na které herci neměli příslušné pojištění. Pod vedením instruktora Marka Meadowse jsme na Floridě získali základní znalosti nutné pro zvládnutí CCR Megalodon. Po osmi dnech intenzivního tréninku s instruktorem jsme navíc každý strávili kolem padesáti hodin samostatným potápěním s "Megy".

Začátkem června jsme konečně všichni včetně Wesa odletěli do Rumunska a celý floridský tým byl ubytován v hotelu Hilton v Bukurešti. Bukurešť mi pripomněla Prahu v 70.-80. letech - mírně ošumnělá, ale bezpečná, se skromnou, vkusnou a vynikající pohostinností. Filmová studia Buftea nedaleko Bukurešti rovněž připomínají ateliéry na pražském Barrandově svojí rozlehlostí, neuvěřitelnými sklady kostýmů a rekvizit ze všech dob a všudypřítomnou vůní čerstvě uvařené kávy.

Brian Kakuk - foto Matt Matthes
Brian Kakuk - foto Matt Matthes

Natáčet jsme začali v ateliéru, postaveném na jaře roku 2004 speciálně pro film Cave. Bazén o objemu dvou milionů litrů a maximální hloubce sedmi metrů byl dobudován těsně před naším příjezdem. Lešenářské trubky, dřevo, laminát a barva vytvořily perfektní iluzi podvodních jeskyní. Ne tak lepidlo, které se začalo krátce po napuštění bazénu vodou rozpouštět a způsobilo pokles viditelnosti na pouhé dva metry. Pro natáčení neúnosné! Slepené vlasy všech potápěčů a herců získaly speciální kvalitu, neučesatelnost a silikonovou ježkovitost.

Našim specialistům na čistou vodu z Floridy, kteří po složitém rozpočtovém vymáhaní a vyjednávání s produkcí filmu objednali drahé rozsivkové filtry z Anglie, se podařilo vodu v ateliérech vyčistit. Tím získal náš potápěčský tým respekt u hlavní natáčecí skupiny, producentů a hlavního režiséra. Požadavky na víc a víc podvodních záběrů se začaly hrnout.

Režiséři Bruce Hunt, Garry Phillips (oba Australané) a Wes Skiles (USA) řídili v Rumunsku tři pracovní skupiny složené z několika set talentovaných lidí z celého světa. V hlavních rolích filmu jsou Američané Cole Hauser, Eddie Cibrian, Morris Chestnut, Rick Ravanello, Daniel Kim a Piper Perabo. Rumunský herec Marcel Iures, Angličanka Lena Headey a Australan Kieran Darcy Smith doplňují tým, který se vydá na průzkumy zatopených jeskyní v Transylvánii. Nepředvídaná exploze způsobí zával východu z jeskyně a navíc v temnotě podzemního bludiště cosi krvelačně číhá...

Asi nejzajímavější částí filmování v Rumunsku bylo pro nás, jeskynní potápěče, natáčení speciálních efektů - podvodních explozí, hořící vody, kamenných lavin, příšer a rovněž spolupráce s herci. Většina ze zúčastněných herců podstoupila základní potápěčský trénink, ale jejich práce pod vodou byla omezena na stacionární záběry obličejů v hloubce do 1,5 metru. Někteří z nás, potápěčů kaskadérů, zastupovali i dva až tři herce. To obnášelo rychlou výměnu kostýmů, rekvizit a rebreatherů. Až několikrát denně jsme v rukách maskérů a kadeřníků měnili tvář, naše potápěčské obleky se pod štětci kostymérů měnily v krvavé cáry.

Jakub Rehacek a Mark Meadows - foto Jitka Hyniová
Jakub Rehacek a Mark Meadows

Natáčení filmu Cave v Rumunsku nám zabralo 7 týdnů. Pracovali jsme 15 hodin denně, 6 dní v týdnu, jen neděle byla dnem volna. Nicméně každou neděli jsme vstali ještě dříve ráno než normálně a náš rumunský řidič Radu nás vzal na výlet. Podařilo se nám několikrát navštívit Transylvánské Alpy i Dunajskou Deltu.

V srpnu jsme se přesunuli do Mexika. Filmování vedli režiséři Garry Phillips a Wes Skiles, za kamerou se pod vodou střídali Wes a newyorský kameraman Tony Lenzo. Kaskadéři byli doprovázeni týmem podvodních osvětlovačů a dalších zkušených jeskynních potápěčů, kteří poskytovali nezbytnou podporu a práci s kabely.

Filmování přírodních scén v Mexiku se odehrálo v jeskynním systému Dos Ojos na Yucatánu. Scény zahrnovaly skútrování nádherně dekorovanými podvodními sály, ale i situace s nulovou viditelností. Logisticky nejobtížnější byla instalace stovek metrů kabelů do jeskyní. Kabely zprostředkovávaly nejen elektrický proud, ale i přenos digitálního signálu z kamery do polního studia na povrchu.

Jeskynní potápěči, kteří normálně používají celkem konzervativní a úzce specializované vybavení, se museli přizpůsobit scénáři a potápět se s vybavením, které odpovídalo představám Hollywoodských producentů. Pestrobarevné obleky, masky a ploutve různých tvarů byly doplněny světélkujícími kryty na rebreathery. Potápěčští kaskadéři byli často zatížení nejen výbavou předepsanou scénářem, ale navíc bateriemi, napájejícími 400 W filmové reflektory. Museli držet reflektory ve stínu vlastního těla a zároveň nasvěcovat sami sebe nebo své partnery.

Bez celoobličejových masek, které pod vodou používali kameramani Wes a Tony, by byla komunikace a koordinace často až 20 lidí pod vodou naprosto nemožná. Každý z nás potápěčů byl rovněž schopen slyšet režiséra Garryho Phillipse, který seděl v povrchovém přenosném studiu a sledoval a režíroval akci v přímém přenosu.

Bezpečnost filmového týmu a ochrana jeskynního prostředí pod vodou byla zajištěna neúnavnou prací podpůrných potápěčů, kteří byli vždy připraveni na délku hadice a to nejen poskytnout vzduch, ale i vyvést přetížené kaskadéry z nulové viditelnosti a to bez poškození křehké jeskynní výzdoby.


Jitka Hyniová v akci - foto Jill Heinerthová
Jitka Hyniová v akci - foto Jill Heinerth

Neocenitelné byly zkušenosti lokálních průvodců, potomků Mayů. Pomáhali při stavbě několika základních táborů v džungli, údržbou věčných kouřových ohňů proti komárům a nakonec i při evakuaci před hrozícím hurikánem Earl. Představte si stěhování asi padesátičlenného filmového štábu a veškerého drahocenného vybavení pod zem do jeskyně v džungli. Během dvou dnů!

Potápěči zúčastnění na filmu Cave strávili v během třech měsíců celkem 2506 hodin pod vodou. Z toho v Rumunsku v bazénech 1702 hodin a 804 hodin v zatopených jeskyních na Yucatánu. Rebreathery Megalodon prošly tvrdou zátěžovou zkouškou celého natáčení bez jediného problému.

Natáčení skončilo, filmový horor Cave je nyní v rukou střihačů v Los Angeles. Do kin má přijít v březnu 2005.

autor: Jitka Hyniová
redakčně zpracoval: Tomáš Sládek