Strany
vydává Zdeněk Šraier
Strany potápěčské
zavřít

Napište hledaný výraz a stiskněte Enter

Thajsko

duben 2002

autor: Šimon Zdeněk  (publikováno: 14.06.2002)
redakčně zpracoval: Zdeněk Šraier

Phi-Phi

Návštěvu jsme plánovali skoro rok dopředu, nakoupili a studovali různé průvodce - doporučuji z nakladatelství Jota - brouzdali na internetu, poptávali po kamarádech a známých. Letenky jsme zarezervovali půl roku dopředu - je o ně velký zájem, ale nakonec jsme na www.super-last-minute.cz zakoupili výrazně levnější - za 14.990 Kč - přímý let Praha - Bangkok. Našim prvním cílem je však Phi-Phi.

Těšíme se. Všude se o těchto ostrůvcích píše v superlativech. Nádherná příroda, rajské pláže, prý je zde třetí nejlepší pláž na světě vůbec. Na lodi není slyšet vlastního slova, ale raději zůstáváme na palubě, neboť v klimatizovaném salonu je nějak moc na můj vkus cítit nafta. Po dvou hodinách konečně přistáváme na Phi-Phi.

Nádherná voda, úžasné pláže, překrásné skály padající přímo do moře. Udivující krása! Osvěžujeme se a vyrážíme zpět do vesničky. Obcházíme diving centra, je jich tu asi deset, ale všichni mají na chlup stejné ceny: 1400 B (1 Baht = cca 1 Kč) za celodenní trip se dvěma ponory, jídlem a nápoji. Nakonec zůstáváme u Phi-Phi Scuba, jelikož tam potkáváme českého instruktora Aleše. Necháváme si doporučit lokality, kontrolujeme výstroj. Potřebuji redukci na první stupeň, neboť zde nemají žádné lahve s DIN.

Shark Point, 14 m, 51 minut

Konečně ráno, odplouváme. Prý když budeme mít štěstí, uvidíme žraloka leopardího. Lokalita je to opravdu pěkná, koráli, členité skalní útvary, mnoho života, skvělá viditelnost. Pořád se rozhlížím, když náhle zahlédnu známé žraločí siluety! Jsou tu, a hned dva! Žraloci leopardí! Předvádějí se, proplouvají kolem sebe, hrají si. Fotím, ale bohužel jsou příliš daleko na to, aby z fotek něco bylo.

Po obědě - typickém thajském jídle - smažené rýži jedeme na

Bida Nog, 17.1 m, 48 minut

Opět skvělá viditelnost, a po pár minutách ponoru vidíme na dně v písku ležet asi třímetrového leopardího žraloka. Nádhera, klidně leží a já fotím jako šílený, opatrně se přibližuji, abych ho nevyplašil. Po chvíli usoudil, že už toho bylo dost a důstojně a v klidu se zvedá a odplouvá pryč. Vychutnáváme krásu podmořského života, různobarevných korálů a ryb. To byl pěkný ponor, shodujeme se všichni.

Přestože jsme měli naplánovany ponory na jiné lokality, touha vidět opět žraloky je větší, další den se vracíme na lokality Bida.

Bida Nai, 15.1 m, 58 minut

Tentokrát jdu s Fredem, instruktorem, který tvrdí, že ví, kde jsou žraloci útesoví. Nikdo mu to nevěří, dobírají si ho, kdoví co prý kde viděl. Fred nás vede nádhernými skalními útvary, proplouváme různé soutěsky a průrvy, plné života. Náhle mi Fred signalizuje žraloka a ukazuje pod spleť korálů. Opravdu! V klidu tam odpočívá žralok útesový. Spouštím se na dno, naproti němu a začínám fotit. Ale nějak nemůžu zaostřit, přepínám na manuál, ale ani tak se stále nedaří!

Kouknu na objektiv a polévá mě horko - je zamlžený! To snad není pravda! Trocha vlhkosti a teplo z baterií udělalo své.

Toto byl asi nejkrásnější ponor na Phi-Phi, spousta života, nádherné skalní útvary, žralok, muréna … Úžasné. I z nepovedené fotografie mohu potvrdit, že Fred měl pravdu!

Odpoledne nás čeká opět

Bida Nog, 15.2 m, 45 minut

Na ponor jdeme z jiné strany. Všude kolem se prohání spousta ryb, vidíme boxfish, scorpinfish a máme štěstí. Opět si nás připluli prohlédnout žraloci leopardí! Pěkný a pohodový ponor končíme nad vrakem rybářského člunu.

Večer, jako každý den míříme do restaurace Pla Seafood, kde mistrně připravují nejrůznější ryby a mořské potvory. Ochutnáváme postupně žraloka, bluemarlin, kingfisch, king prawns, snappera, baraccudu (ta nám chutná nejvíc), chobotnice, sepie, mušle …. Na kari, pepři, česneku, nebo s kešu oříšky, …. Vše excelentní, úžasné. Procházky po ostrově prokládáme thajskými palačinkami a ledovými koktejly - shakes, nejlepší je mangový! Ale ani banánový, nebo jahodový není špatný.

Phi-Phi je opravdu nádherný, ale na můj vkus je zde poněkud více lidí. Thajci si také evidentně nevědí rady s odpady. Uprostřed ostrova, mezi dvěma nejlepšími plážemi vybudovali obrovskou skládku, kde pálí lahve, tašky, ….. Jestli to takhle budou dělat nadále, nevím, jak bude ostrůvek za čas vypadat. Opouštíme malebný ostrůvek Phi-Phi, a vyrážíme na cestu do Khao Laku - malinké vesničky, výchozího bodu na Similanské ostrovy.

Similanské ostrovy

Podle všech zdrojů je to jedno z 10 nejlepších míst pro potápění na světě. Jako obvykle pobyt začínáme obhlídkou dive center, je jich zde opět celá řada. Plánoval jsem několika denní plavbu liveaboard na Similanské ostrovy, ale bohužel vzhledem k termínu odletu volím jednodenní tripy se třemi ponory za 3600 B.

Po snídani v dive centru Similan-divers nás longtail odváží na speed boat, kterou za 80 minut překonáme 50 km vzdálenost na Similanské ostrovy. Plavba je to opravdu rychlá mně není dvakrát dobře. Nadšeně přijímám od Roberta - italského divemastra "medicin". Ale moc mi nezabírá. Plavbu přežívám opravdu těžce a už se těším do vody. Při briefingu nás Roberto upozorňuje, že zde občas bývají proudy a tak do vody musíme najednou, abychom se neztratili.

Christmas Point, 33.3 m, 36 minut

Na povel opouštíme loď. Tak silný proud jsem v životě nezažil! Jdeme ke dnu do 33 metrů a makám jako divý, abych naši tříčlennou skupinu neztratil. Dýchám jak lokomotiva, vzduch ubývá velice rychle, stejně jako síly. Trochu polevuji a už mne proud nese zpět. Nadávám, kam nás to Roberto táhne, když najednou se z modra vynoří žralok bělocípý! Fotím, ale i přes skvělou viditelnost je na fotce nezřetelný. Otočí se a je pryč! Nádhera.

Bojujeme s proudem a míjíme odpočívajícího žraloka leopardího, docela pěkný kus! Proud se zklidňuje a my proplouváme mezi obrovskými balvany a hejny velkých ryb. V dálce rozpoznávám typickou siluetu napoleonfish. Bohužel zásoba vzduchu je vyčerpaná a musíme z vody. Poté co se ostatní naobědvali - já nějak kupodivu po divoké jízdě neměl chuť - se přesouváme na

Breakfast Bend, 26.9 m, 43 minut

Tentokrát je to pohodový driftový ponor. Vítají nás korálové zahrady s bohatstvím života. Úžasné tvrdé a měkké koráli, bizardní skaliska a soutěsky potvrzují pověst Similan jako skvělé potapěčské lokality.

Snapper Alley, 20.4 m, 48 minut

Byla poslední ponorem tohoto dne. A nezůstala svému jménu nic dlužna. Obrovská hejna chňapalů, papouščích ryb, které okusují koráli s neuvěřitelným apetitem, spousta různobarevných korálů, sasanek a klaunů. Opravdu úžasné!

Jelikož jsem ani cestu zpět, neprožil tak, jak bych si představoval, chtě nechtě, jsem další tripy vzdal. Na zbytek pobytu se z nás stanou hadi na pláži. Užíváme klidu v Khao Laku - i takřka polovičních cen oproti Phi-Phi, chodíme do krámku pro nanuky, dělám si ochutnávku všech druhů "algidy" co tam mají, řádíme v takřka dvou metrových vlnách. Pohoda. Vždycky večer jdeme do restaurace Jai na baracudu, ta nám zachutnala, ze všech ryb nejvíce. Poflakujeme se po vesničce, stavujeme se v jedné hospůdce a dáváme se do řeči s majitelem. Ptá se odkud jsme, jak se to dozvídá, má úsměv od ucha k uchu, volá celou rodinu a že prý jeho syn poletí k nám dělat do thajské restaurace. Zůstáváme a pochutnáváme si na nejrůznějších thajských pochoutkách.

Thajsko na nás udělalo opravdu velký dojem, nádherná příroda, krásné pláže, moře, palmy. Milí lidé, i pro nás příznivé ceny, excelentní kuchyně.