Strany
vydává Zdeněk Šraier
Strany potápěčské
zavřít

Napište hledaný výraz a stiskněte Enter

Sharm El Sheikh

květen 2002

autor: Šimon Zdeněk  (publikováno: 03.06.2002)
redakčně zpracoval: Zdeněk Šraier

Minulý rok jsem se potápěl v okolí Hurghady a jelikož jsou letos výhodné ceny na zájezdy do Sharm El Sheikhu, rozhodl jsem se vyrazit právě sem. Po mé předchozí dobré zkušenosti s nákupem levných letenek do Thajska jsem i tentokrát zakoupil zájezd na www.super-last-minute.cz, za neuvěřitelných 9990,- do **** hotelu v Sharm El Sheikhu včetně všech tax a polopenze! Navíc mi poradili i ohledně potápění a dive center v Sharmu.

Egypťaně jsou milí, až poněkud dotěrní, ale stále chtějí bakšiš. Doporučuji ihned na letišti vyměnit peníze a bakšiš dávat v egyptských librách. Tak 0.5 - 1 LE. Sám jsem skrblík, ale občas jsem nějaký bakšiš taky dal.

Po příletu jsem lehce znervózněl - dive centrum v hotelu nebylo v provozu. Vydal jsem se tedy na obhlídku okolí. Dive center je zde spousta, většina v centru v oblasti Naama Bay. Našel jsem jich několik zajímavých, ale vybral jsem dive centrum www.diveafrica.com. kromě ceny, mi hlavně vyhovoval jejich program. Měl jsem totiž v plánu navštívit Tiranské ostrovy, NP Ras Mohammed a vrak Thistlegorm. Všechny tyto tripy mi nabídli. Celková cena za 8 ponorů byla 219 USD vč. Thistelgormu a poplatku za vstup do NP Ras Mohammed. (1 den potápění 50 USD, 3 dny 144 USD, 5 dnů 230 USD, vždy 2 ponory denně. Třetí ponor denně + 20 USD). Neomezené pití (voda, cola, čaj, káva) a oběd na lodi stálo 6 USD na den. (V loni v Hurghadě bylo potápění levnější, platil jsem za 10 ponorů 166 USD, ale byly to ponory na místních lokalitách. I když nádherné).

Domluvili jsme se, že ráno mne vyzvednou v hotelu a vše připravíme. Ráno v domluvený čas stál u hotelu taxík (v ceně) a odvezl mne (jako pak každý den) do dive centra. Tam již byl šéf Johnny, sympatický Dán, který nás vedl na všech ponorech. Za chvíli dorazila skupina Belgičanů, včetně i vzrůstem menšího Fredericka, který nás po celou dobu bavil.

Vyrážíme. Začínáme místními lokalitami

White Knight, 31.7 m, 55 minut

Nádherná viditelnost, krásné koráli, klauni. Poprvé se setkávám zblízka s napoleonem. Kolos, proplouvá kolem nás, úžasné. Ponor končíme u vraku potápěčské lodi White Knight. Mimo vrak jsou kolem dokola rozházeny kompresor, nádrž, tlakové lahve ...

Pokračujeme na

Ras Nasrani, 25.1 m, 52 minut

Pěkný driftový ponor, úžasné korálové zahrady, na písku líně odpočívá trnucha modroskvrnná. Pěkný ponor.

Druhý den se vydáváme na Tiranské ostrovy

Jackson Reef, 30.3 m, 54 minut

Nádherné korálové zahrady, hejna velkých trigerfisch, poprvé v životě potkávám pod vodou želvu. Úžasný ponor, nejhezčí v mém životě!!

Po obědě pokračujeme na

Ras Ghamilla, 22.9 m, 53 minut

Úžasem zůstávám ztuhlý. Kolem nás se líně a důstojně pluje obrovitý napolen, měl opravdu dost přes dva metry. Něco neuvěřitelného!

Nádherní koráli mi už připadají jako samozřejmost. Opět vedle nás plave želva. Rudé moře je neskutečně krásné.

Ráno vyplouváme na lokality do NP Ras Mohammed

Jackfisch Alley, 21.7 m, 60 minut

Obrovská hejna jackfisch, pěkné proplutí jeskyní plné glasfisch, nádherné koráli, odpočívající trnucha modroskvrnná. Frederick si ve 20 metrech vytáhl lahev Coca-Coly, otevřel ji a zkoušel se napít. Ale z lahve nevytekla ani kapka.

Po obědě jedeme na známý

Shark a Jolanda Reef, 30.2 m, 56 minut

Ponor začal v anemon city - plném klaunů, poté pokračujeme do všeobklopující modři nad hloubkou cca 700 m k Shark reefu. Je to velice zvláštní pocit, plavete a všude kolem jen modro, modro, modro ... Obrovská hejna chňapalů, bodloků, opět se potkáváme s trnuchou a želvou. Konečně nalézám pěknou murénu a ponor končíme nad vrakem lodi Jolanda, plné vzácného nákladu - WC mís. Moc pěkné.

Nastal poslední den mého potápění - ve 4.30 jedeme na Thistlegorm

Tuto britskou loď, plně naloženou vojenskou technikou, potopila německá letadla v roce 1941. Máme naplánovány dva ponory. Leč cesta trvá téměř 5 hodin. Jak jsem psal v úvodu, belgičan Frederick dělal různé psí kusy - věší se na horní palubě ven z lodi a dělá, že z ní padá, zkouší připojovat automatiku na propan butanovou lahev, ...

Thistlegorm I., 33 m, 40 minut

Johhny uvazuje kotvící lano přímo na vrak. Jdeme po laně, je tu fakt slušný proud. Náhle z modra začínají nabírat na zřetelnosti obrysy obrovité lodi. Obeplouváme vrak a jeho velikost vyráží dech. Jen lopatka lodní šroubu má přes 2 metry. Vedle vraku leží na dně převrácený tank, lokomotiva, spousta munice. Velikost je udivující. Pokroucené obrovité nosníky

Thistlegorm II., 25.3 m, 47 minut

Druhý ponor plánujeme na prozkoumání vnitřku vraku. Proplouváme kajutami, nákladovými prostory, kde jsou naložena nákladní auta, džípy, pneumatiky, boty, náboje. Něco je netkuté, pouze porůstá koráli, některé věci jsou ma hromadách a různě poházené. Připlouváme do jedné temné komory, nasvěcujeme ji baterkami a strneme hrůzou, u stropu je bezvládný potápěč bez masky a automatiky!! Naštěstí se ukazuje, že je to šprýmař Frederick. Zubí se na nás. Blb ...

Čas však utíká velice rychle rychle a blíží se mi hranice dekompresního ponoru. Ukazuji Johnnovi, že jdu k lanu. Tam už ale začíná být tlačenice. Frederick, díky svým srandičkám spadl do dekompresní zastávky. Ale dochází mu vzduch. Naštěstí Johnny a spol. připravili k lanu lahev s automatikou, takže se Frederick může v klidu vydýchat. Po vynoření je nějaký vážný

Celkově je to úžasný ponor!

Nezdůrazňuji úžasnou viditelnost, obrovské množství ryb a korálů při každém ponoru. To je v Rudém moři, alespoň zatím samozřejmost. Myslím, že za současných výhodných cen zájezdů se vyplatí do Egypta vypravit, protože potápění (ale i šnorchlování, i přímo před hotelem) v Rudém moři je opravdu nezapomenutelné.