Strany
potápěčské
vydává Zdeněk Šraier
Strany potápěčské
vydává Zdeněk Šraier
zavřít

Napište hledaný výraz a stiskněte Enter

 

Jezero Ontario - Kingston - vrak The Comet

Detail lokality

Parametry lokality
Stát
Oblast
Typ
Sladká - vrak
Nadm. výška
 m.n.m
Max. hloubka
25 m
Statistické údaje
Průměrná viditelnost
10 m (v hloubce)
Hodnocení lokality
0 - Velmi pěkná
(hodnotilo 1 potápěčů)
Průměrné teploty vody v hloubce po měsících
leden únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec
- - - - - - - - 11°C - - -
Obrázky lokality
Kingston marina - obrázek poslal Malý Pavel
Popis lokality Comet byl parník spuštěný na vodu v Kingstonu (tehdejším Portsmouthu) v červnu 1848. Měl výtlak 337 tun, byl 54m dlouhý a 7,5m široký (13,7m s kolesy). Byl to kombinovaný nákladní a osobní parník se dvěma kotly, každý o 45 koních, převzatými z menšího parníku Unicorn. Díky tomu byl pomalý i na svou dobu. Dosahoval pouze 10 mil za hodinu zatímco ostatní lodě běžné i 16.  
R. 1854 byl přejmenován na Mayflower a pod tímto jménem sloužil po 6 let. Přejmenování lodi je mezi námořníky považováno za špatně znamení a smůla provázela parník po celou dobu na vodě.  
 
Již během jedné z prvních cest najel na mělčinu v řece Sv. Vavřince (St. Lawrence River) a potopil se. Byl vyzvednut, opraven a vrácen do služby. V listopadu 1849 mu těsně před vjezdem do torontského přístavu explodovalo parní vedení a zranilo 3 irské námořníky, 2 z nich smrtelně. V dubnu 1851 mu při opouštění oswegskeho přístavu explodoval parní kotel. Zabil 8 lidí a vyrval velkou díru v trupu. Opět byl vyzvednut a opraven, aby najel v 1853 na mělčinu u Toronta. Druhý den byl odtažen zpět na vodu bez větších škod. V květnu 1861 ho silný vytr urval z kotviště a narazil na most. Po týdnu byl opravený uveden znovu do služby pouze aby vyrazil na svou poslední plavbu.  
 
14. května 1861 kapitán Francis Patterson vyváděl Comet v začínající bouří z kingstonského přístavu. Ve snížené viditelnosti se srazil se škunerem Exchange, který naopak pod ochranu přístavu spěchal. Parník pokračoval ještě dalších 8 mil než začalo být zřejmě, že se potápí. Kapitán nařídil posádce a cestujícím opustit loď. Přitom 2 členové posádky spadli do vody a utopili se, všichni ostatní se v pořádku dostali na nedaleký ostrov.  
 
Vrak byl nalezen v září 1967 dvěma místními potápěči, kteří o havárii četli v novinách a strávili 10 let jeho hledáním.  
 
Paluba a nástavby jsou zborcené, hlavní atrakcí jsou stále stojící obrovská kolesa. Částečně je možné se dostat pod zborcenou palubu a prohlédnout si kotle. Celý vrak je porostlý slávičkou mnohotvárnou (zebra mussel).  
 
Na vrak je možné se dostat s Kingston Divě Charters, v kombinaci s dalším vrakem stojí 70CAD.  
Vloženo 17.09.2009. Údaje naposledy změněny dne 21.09.2009
Stavy lokality
Datum a čas Hloubka Teplota [°C] Viditelnost [m]
Hodnocení [m] Vzduch Voda max. Voda min. Nahoře Dole
16.09.2009 10:11 24 24 21 11 2 10
0 Blonďatá kapitánka, vlny jak na moři, vrak parádní. (Zapsal Malý Pavel)