Strany
potápěčské
vydává Zdeněk Šraier
Strany potápěčské
vydává Zdeněk Šraier
zavřít

Napište hledaný výraz a stiskněte Enter

 

Jezero Simcoe - Barrie - vrak J. C. Morrison

Detail lokality

Parametry lokality
Stát
Oblast
Typ
Sladká - vrak
Nadm. výška
 m.n.m
Max. hloubka
8 m
Statistické údaje
Průměrná viditelnost
4 m (v hloubce)
Hodnocení lokality
0 - Hezká
(hodnotilo 1 potápěčů)
Průměrné teploty vody v hloubce po měsících
leden únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec
- - - - - - 11°C - - - - -
Obrázky lokality
Poloha vraku - obrázek poslal Malý Pavel
Popis lokality

Dřevěný kolesový parník 42 m dlouhý, postavený v Oakville pro Ontario, Simcoe & Huron Rail Company roku 1854.

Železniční společnost plánovala vytěžit maximum ze svého dopravního monopolu v oblasti a nechala postavit 2 parníky pro dopravu zboží a pasažérů po jezeru Simcoe. Větší a luxusnější z nich, Morrison, přišel na 60.000 dolarů a kromě kabin na spaní měl i piano v salónu. V dobách recese byl ovšem provoz obou lodi silně ztrátový a tak už r. 1857 byly obě nabízeny (marně) k prodeji. 4. srpna 1857 v půl jedné ráno byl ve strojovně u kotlů objeven požár, který se šířil tak rychle, že spící lidé měli stěží čas opustit loď, která zrovna kotvila v Barrie v přístavu. Aby se zabránilo rozšíření požáru na sousední lodě a přístavní zařízení byl Morrison odříznut a ponechán svému osudu.

Poté, co shořel po čáru ponoru, se potopil asi 100m od břehu. Pro kapitána lodi to byl již čtvrtý požár na palubě (jeho předcházející loď shořela v lednu téhož roku při požáru města Hoakestone), ale jelikož byl znám pro svou pečlivost, nebyl za nehodu činěn zodpovědným. Loď byla pojištěna pouze na třetinu své hodnoty, takže s jejím potopením skončilo nejen období expanze železnice do jiných odvětví obchodu, ale i éra relativně velkých a luxusních parníků na jezeru Simcoe.

Z lodi mnoho nezůstalo, pouze kýl a část žebroví. Nad vrak se vypíná asi 4 m vysoká konstrukce uchycení kolesa. Obě kolesa byla u vraku, ale místní jachtařský klub je odvlekl na jezero. Poté, co je potápěči "zdrbali" se jim povedlo jedno z nich nalézt a dovléci zpět. Leží asi 10m od vraku. Nedaleko leží i válec který bývá často zaměněn za parní kotel, ve skutečnosti s lodi ale nemá nic společného, kotel byl vyzvednut r. 1860 se záměrem zabudovat ho do nové lodi. Byl ovšem natolik prorezlý, že byl sešrotován.

V Barrie zaparkovat na Lakeshore Road u Centenial Beach (což je hlavně o víkendech v létě problém), k vodě je to asi 30 m. Po obou stranách parkoviště jsou pozvolné vstupy do vody, jinak je břeh z naskládaných kamenů. Zhruba v jeho polovině začíná asi ve 4 m vodici šňůra, která vede až k vraku, který je označeny bóji viditelnou ze břehu.

Místo je sice v zákazu malých plavidel, ale ty jej nedodržují, takže je třeba zvýšená opatrnost, doporučuje se vléct sebou na hladině bójku. Ovšem ta zase slouží jako slalom člunům, takže je na každého uvážení jestli si ji vezme.

Hlavně o víkendech bývá na vraku hodně potápěčů, převážně studentů, a viditelnost tomu odpovídá. Dno je bahnité a snadno se zvíří, takže přijít buď ve všední den, brzo ráno nebo navečer. Nedaleko je potápěčský obchod kde se dají naplnit flašky.

Vloženo 06.07.2009. Údaje naposledy změněny dne 29.09.2013
Stavy lokality
Datum a čas Hloubka Teplota [°C] Viditelnost [m]
Hodnocení [m] Vzduch Voda max. Voda min. Nahoře Dole
04.07.2009 15:42 8 25 12 11 6 4
0 Spalte dřevěný model lodi a zbytek rozšlápněte, ale čekal jsem to horší. Navzdory nádhernému počasí jsem byl ve vodě sám, takže viditelnost byla skvělá a i ryby se přišly podívat. (Zapsal Malý Pavel)