Strany
potápěčské
vydává Zdeněk Šraier
Strany potápěčské
vydává Zdeněk Šraier
zavřít

Napište hledaný výraz a stiskněte Enter

 

Jeskyně

The Cave

autor: Tomáš Sládek  (publikováno: 06.11.2005)
Titulní strana

Režie:
Bruce Hunt

Scénář:
Michael Steinberg a Tegan West

Producenti:
Tom Rosenberg, Gary Lucchesi, Andrew Mason, Richard Wright, Michael Ohoven

Kamera:
Ross Emery

Střih:
Brian Berdan

Hudba:
Johnny Klimek, Reinhold Heil

Vydal, distribuce:
Lakeshore Entertainment a Screen Gems, Sony Pictures, Falcon

Rozsah a provedení:
101 min, Dolby Stereo, české titulky


Anotace

Rumunští speleologové objeví pod ruinami opatství z 13. století jeskyni. Suchá část však záhy končí aktivním tokem a další průzkum není možný bez potápěčů. Biologové věří, že v jeskyni by mohly žít dosud neobjevené druhy. Najmou skupinu amerických jeskynních potápěčů, aby jim pomohli hlubiny jeskyně prozkoumat.

Jack (Cole Hauser) a jeho bratr Tyler (Eddie Cibrian) jsou profesionálními průzkumníky, kteří vedou tým jeskynních potápěčů. Do Rumunska dorazí s nejmodernější výbavou včetně nového dýchacího přístroje (rebreatheru), který umožní až 24 hodin pobytu pod hladinou. Elitní skupina, k níž patří také Charlie (Piper Perabo) a Buchanan (Morris Chestnut), ihned začne s průzkumem. Uvnitř jeskyně najdou dosud neznámý, uzavřený ekosystém. Na špici potravní pyramidy jsou velcí dravci, kteří považují průzkumníky za příjemné zpestření jídelníčku...

Komentář

Akční horor z prostředí jeskynního potápění, na kterém se podílela Jitka Hyniová (viz Jeskynní potápění ala Hollywood), to jsem si nemohl nechat ujít. Zvlášť, když vedoucí výroby Andrew Mason o scénáři říká: "Připadal mi jako skvěle a originálně pojatý klasický horor, který sází spíše na představivost než na hrůzu z nějaké konkrétní příšery," a pak vysvětluje, že přestože se jedná o fikci, snažili se lidé z kreativního týmu udržet příběh co nejvěrohodnější: "Najali jsme jako konzultanty některé z nejlepších jeskynních potápěčů na světě. Využili jsme jejich zkušeností a zapracovali do scénáře spoustu skutečných příhod, které se jim doopravdy stávají."

Škoda, že režisér měl patrně jiný názor. Prostoru pro představivost film moc nenechává, pro jistotu vede diváka příběhem za ručičku. Servíruje mu spousty záběrů krvelačných příšer a laciných akčních scén jako vystřižených z Vetřelce a další "klasiky". Herecké obsazení se obešlo bez známých jmen. Charaktery postav jsou jasně čitelné od prvního okamžiku, hned na začátku lze spolehlivě odhadnout, kdo přežije a kdo bude "dobrá" oběť. Ke všemu ta "korektní" kombinace - arogantní "machr" (samozřejmě běloch), černoch klaďas, pečlivý asiat, supervýkonná průzkumnice, chytrá vědkyně.

Konzultanty asi nikdo neposlouchal. Že spolu potápěči pod vodou mluví i bez celoobličejových masek, to by se snad ještě dalo považovat za "autorskou licenci". Běžný divák se možná nepozastaví nad tím, že skútr po nárazu do skály vybuchne jako torpédo, že z bubínku na 100 m šňůry hrdina odvine 4 km, že HIDky potápěčů svítí desítky hodin bez dobíjení s kanistrem, který nestačí ani na tři hodiny. Nezaujme ho kopa výstroje, kterou by na průzkumnou speleopotápěčskou akci tahal leda blázen (páčidla, světlice, cepín) - a naopak výstroj, která chybí (například pořádné obleky by se do horské ponorné řeky hodily určitě víc, než short).

Každému ale jistě dojde, že když někdo zahodí veškerou výstroj a dramaticky proplouvá podzemními vodopády, tak je trochu divné, když za chvíli má na sobě suché věci, úvazek ověšený lezeckou výstrojí a používá suchá lana, když nic z toho předtím neměl. Že nejen potápěčská, ale i lezecká výstroj je nesmyslná a nesmyslně použitá, nad tím je zbytečné přemýšlet. Stejně jako nad takovými "detaily", že v jeskyni není úplná tma. V závěru pak nepřekvapí ani to, že velké stalagmity trčí ze dna jeskyně všemi směry, ani že v uzavřeném prostoru trvale hoří vyvěrající metan a přitom tam nechybí kyslík.

Celý film je jedna velká promarněná příležitost. Nereálné akční scény jsou zjevně inspirované jinými filmy a jsou umístěny tam, kde k ním není důvod. Přitom řadu situací, ve kterých se dramatické scény přímo nabízejí, režie přechází bez povšimnutí. Proč například hrdinové nepřekonali vodopád "normálně" - slaněním? Slaňování vodopádem je dost akční samo o sobě, ani se nemusí moc přibarvovat. Proč hrdinům postupně nepřestávají svítit lampy? Takto by šlo film probrat scénu po scéně. Škoda.

Skoro prázdné kino pár dní po premiéře dává tušit, že tohle trhák nebude. Jitce bych pokračování velmi přál, ale nás, diváků, by mi bylo líto. Tak snad raději něco jiného.

autor: Tomáš Sládek